Κώστας Διον. Κορδάτος*
- Το 3ο μνημόνιο φέρνει το τέλος της Δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
- Τα ΕΠΑΛ υποβαθμίζονται, γίνονται 2/χρονα εκπαιδευτήρια «δεύτερης ευκαιρίας».
- Η απόκτηση επαγγελματικής ειδίκευσης θα είναι πλέον υπόθεση ατομική που θα την πιστοποιούν ακόμα και ιδιωτικές εταιρείες.
- Ούτε ενιαία, ούτε αναβάθμιση ΤΕΕ θα έχουμε. - Το πρόγραμμα των ΕΠΑΛ είναι κατώτερο και των ΤΕΕ του Αρσένη.
- Τα ιδιωτικά κολέγια θα καλύπτουν μεγάλο μέρος των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ (!)
- Γονείς, Μαθητές και Εκπαιδευτικοί θα βρεθούν σε «δεινή» θέση με την έναρξη των σχολείων.
----------------------------------------------------------
Για μας η δόξα τους είναι μόνο καπνός,
που δείχνει πως εδώ λυσσομανούσε η πυρκαγιά». ΜΠΡΕΧΤ
--------------------------------------------------------
Όλες οι τελευταίες εξαγγελίες του υπουργείου πείθουν πια και τον πιο αφελή ότι το μόνο πολιτικό....
σχέδιο της κυβέρνησης για την εκπαίδευση (εκτός της κατά γράμμα εφαρμογής των επιταγών της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ) είναι μια «μικρή, φτηνή και πολυκερματισμένη μη τυπική Ε.Ε.Κ.» στην οικονομία της άυλης υπεραξίας της υπερπαραγωγής πληθώρας βιομηχανικών αναλώσιμων προϊόντων και αλόγιστων καταναλωτικών υπηρεσιών.
σχέδιο της κυβέρνησης για την εκπαίδευση (εκτός της κατά γράμμα εφαρμογής των επιταγών της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ) είναι μια «μικρή, φτηνή και πολυκερματισμένη μη τυπική Ε.Ε.Κ.» στην οικονομία της άυλης υπεραξίας της υπερπαραγωγής πληθώρας βιομηχανικών αναλώσιμων προϊόντων και αλόγιστων καταναλωτικών υπηρεσιών.
Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) στη χώρα μας ως δομή παροχής γνώσεων και δεξιοτήτων ήταν και παραμένει μηχανισμός αναπαραγωγής των κυρίαρχων πολιτικών στο χώρο των παραγωγικών σχέσεων, που επιτάσσουν οι κυρίαρχες «ελίτ» των πολυεθνικών. Δημιουργεί εξαρτήσεις και ενοχές (ιδιαίτερα σήμερα), στην νέα βάρδια των απασχολήσιμων και μάλιστα για ένα «κομμάτι» ψωμί.
Παρουσιάζουν όμως ορισμένα πολιτικά στελέχη του Υπουργείου παιδείας τις πρόσφατες καταστροφικές ρυθμίσεις Φίλη για την ΤΕΕ (Ν. 4386/2016), την οποία μετατρέπουν σε Ε.Ε.Κ. (Επαγγελματική Εκπαίδευση Κατάρτιση), ως αναγκαίες αλλαγές, όπου έπρεπε να γίνουν, και μάλιστα ότι όλο αυτό το οικοδόμημα έχει της αποδοχής των εκπαιδευτικών! Αποκρύπτουν, όμως ότι και η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει την πολιτική του ίδιου νομοθετικού πλαισίου Διαμαντοπούλου Αρβανιτόπουλου, όσον αφορά τις ευρωπαϊκές εντολές και τις μνημονιακές δεσμεύσεις, που ψήφισαν άλλοι στη βουλή τον Αύγουστο του 2015 και τώρα εφαρμόζουν.
Τα ΕΠΑΛ του κ. Φίλη δεν έχουν καμία σχέση με τις αποφάσεις των συνεδρίων της ΟΛΜΕ. Ενώ η δομή των αναλυτικών προγραμμάτων των ειδικοτήτων δεν οδηγούν σε στέρεες και συνολικές τεχνικές γνώσεις, σύμφωνα με τις το profile και τις απαιτήσεις του περιγράμματος κάθε επαγγέλματος. Παραδόξως η ετερόκλητη πλειοψηφία στο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας των εκπαιδευτικών αντί να ενημερώσει για αυτήν τη διαστρέβλωση των θέσεών της σιωπά, κοινώς «ποιεί τη νήσσαν»! Όσο και να προσπαθούν επιμελώς ορισμένοι να αποκρύψουν την πραγματικότητα, τους υπενθυμίζουμε ότι το πρόγραμμα των ΕΠΑΛ, που θα ισχύσει από το νέο σχολικό έτος, είναι κατά πολύ κατώτερα ακόμα και αυτών των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων (ΤΕΕ) του Αρσένη. Περιορίζει την επαγγελματική εξάσκηση και ειδίκευση απόκτησης ειδικότητας, εντός του σχολείου και τα όποια δικαιώματα θα πιστοποιούνται εκτός των ΕΠΑΛ και μάλιστα από ιδιωτικούς φορείς με υπερμεγέθυνση του ΕΟΠΠΕΠ με βάση την μαθητεία!
Πως είναι δυνατόν να υλοποιεί το Υπουργείο παιδείας τις θέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, ενώ εδώ και ενάμιση χρόνο που κυβέρνηση είναι οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οι βασικοί πυλώνες της μνημονιακής πολιτικής στην εκπαίδευσης έμειναν ανέγγιχτοι;
Τι θα πει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στους συναδέλφους ειδικοτήτων ΕΠΑΛ, που δεν πρόλαβαν να συνέλθουν από το κτύπημα της διαθεσιμότητας, που μόχθησαν αγόγγυστα όλη τη χρονιά για να στηρίξουν τους τραυματισμένους τομείς τους; Διώκονται για δεύτερη φορά από το χώρο της εργασίας τους, αφού έχουμε εκ νέου το κλείσιμο (με τη συγχώνευσή τους) 80 περίπου τομέων σε ΕΠΑΛ. Ενώ με την έναρξη των σχολείων θα περιοριστούν ακόμα περισσότερο οι τομείς με τον ελάχιστο αριθμό μαθητών για τη δημιουργία τμημάτων Γενικής παιδείας, Τομέα και Ειδικότητας και την κατάργηση της δωρεάν μεταφοράς από και προς υο σχολείο.
Η υπουργική απόφαση της 5ης Αυγούστου, έσκασε σαν… κεραυνός εν αιθρία στα ΕΠΑΛ. Προβλέπει σύσταση τμημάτων με μίνιμουμ αριθμό 13 μαθητών. Μάλιστα από την απόφαση απαλείφεται όρος που υπήρχε σε προγενέστερη, ότι σε περίπτωση λιγότερου αριθμού μαθητών υπάρχει δυνατότητα σύστασης τμήματος με απόφαση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά και την έγκριση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. «Εάν εφαρμοστεί αυτή η υπουργική απόφαση διαλύονται τα ΕΠΑΛ, ιδίως τα περιφερειακά» και οι μαθητές δεν θα έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν στην ειδικότητα που θέλουν κοντά στην κατοικία τους.
Σοβαρό πρόβλημα όμως θα υπάρξει και στα εσπερινά ΕΠΑΛ, που αντικειμενικά λειτουργούν με μικρότερο αριθμό μαθητών (εργαζόμενοι!) αλλά και σε συγκεκριμένες ειδικότητες όπως ηλεκτρολογίας, ηλεκτρονικής, μηχανολογίας (εργαλειομηχανών –ψυκτικών), γραφιστικής, δομικών κ.λ.π. όπου επίσης τα τμήματα είναι ολιγομελή και με δεδομένη την ανεργία στους περισσότερους τομείς, επηρεάζει την τελική επιλογή των γονέων για το επάγγελμα των παιδιών τους.
Συνάδελφοι εκπαιδευτικοί μιλούν για έμμεση-άτυπη κατάργηση τομέων που όχι μόνο θα στερήσουν το όνειρο από μαθητές να παρακολουθήσουν την ειδικότητα που θέλουν, αλλά επιπλέον θα συρρικνώσουν τα ΕΠΑΛ και ενδεχομένως να οδηγήσουν και σε νέες «απολύσεις» εκπαιδευτικών που δεν θα έχουν αντικείμενο εργασίας.
Προωθούνται τελευταία εγκύκλιοι express, που στοχεύουν να επιβάλλουν δια πυρός και σιδήρου την πολιτική του Υπ. Παιδείας των τεχνητών πλεονασμάτων και της ελαχιστοποίησης των κενών σε εκπαιδευτικούς. Με αυτό τον τρόπο και αφού θα έχει μετακινηθεί άρον άρον το εκπαιδευτικό προσωπικό, το υπουργείο θέλει να εμποδίσει την ανάπτυξη τμημάτων, αφού μέχρι 2/9 δεν θα υπάρχει σαφής εικόνα στα σχολεία (εξετάσεις Σεπτεμβρίου, ΕΠΑΛ, μετεγγραφές κλπ). Η μεθοδεύσεις αυτές υπηρετούν την πολιτική των μηδενικών διορισμών και την ελαχιστοποίηση των προσλήψεων αναπληρωτών κλπ.
Φτιάχνουν συνεχόμενες αποφάσεις αναθέσεων μαθημάτων «λάστιχο» με την μετατροπή κατώτερων στρωμάτων της ιεραρχίας στην κατανομή της εργασίας των εκπαιδευτικών με την διαβάθμιση των μαθημάτων.
Το εξωφρενικό δε είναι το τελευταίο με την αλλαγή (κατάργηση;) του χαρακτήρα των εργαστηριακών μαθημάτων με τον μονοσήμαντο και περιοριστικό προσδιορισμό ως «εφαρμογές»! Κάτι που εκθέτει όσους αποφασίζουν εν «κρυπτό» και χωρίς ίσως να γνωρίζουν στις περισσότερες περιπτώσεις τις συνέπειες αυτών που πράττουν. Αλλά αυτό που ανησυχεί είναι, όπως όλα δείχνουν, πως βαίνουμε στην κατάργηση των σχολικών εργαστηρίων των ΕΠΑΛ.
Το εξωφρενικό δε είναι το τελευταίο με την αλλαγή (κατάργηση;) του χαρακτήρα των εργαστηριακών μαθημάτων με τον μονοσήμαντο και περιοριστικό προσδιορισμό ως «εφαρμογές»! Κάτι που εκθέτει όσους αποφασίζουν εν «κρυπτό» και χωρίς ίσως να γνωρίζουν στις περισσότερες περιπτώσεις τις συνέπειες αυτών που πράττουν. Αλλά αυτό που ανησυχεί είναι, όπως όλα δείχνουν, πως βαίνουμε στην κατάργηση των σχολικών εργαστηρίων των ΕΠΑΛ.
Στη θέση τους θα φέρουν ένα Λύκειο της δήθεν Θεωρίας και Πράξης (!), που έχει διακηρύξει ο ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς κόστος, χωρίς εργαστήρια και επαγγελματικά μαθήματα, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του 3ου μνημονίου. Για περιορισμό της δημόσιας ΤΕΕ και την μείωση των δαπανών του υπουργείου παιδείας στο 40-50% υπέρ των δανειστών τοκογλύφων… Θέλουν έτσι να εφαρμόσουν την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ ώστε να παραδώσουν ευκολότερα την κατάρτιση στους ιδιώτες και τις ΜΚΟ!
Ας δούμε λοιπόν ειδικότερα τις συνέπειες των όσων θα ισχύσουν από φέτος στα ΕΠΑΛ με τις αλλαγές του Ν. 4386/16.
Η νέα δομή των ΕΠΑΛ οδηγεί σε δίχρονα εκπαιδευτήρια.
Η Α' ΤΑΞΗ δεν θα έχει ουσιαστικά επαγγελματικά μαθήματα και η βιωματική δραστηριότητα σε γνωστικά πεδία, που βοηθούν τον μαθητή/τρια να μαθαίνει πως θα ανακαλύπτει τις τεχνικές επιστήμες και τις εφαρμογές σε πραγματικό αντικείμενο λείπουν. Κλασσικοποιούν έτσι την Α’ τάξη με δραστηριότητες σχολαρχείου, ώστε να μην κοστίζει και να μην υπάρχει ουσιαστικά ενδιαφέρον για φοίτηση απόκτησης ειδικότητας στα ΕΠΑΛ.
Συγκεκριμένα προτείνουν ένα πρόγραμμα σπουδών με μαθήματα γενικής παιδείας, προσανατολισμού και ειδικοτήτων (!) χωρίς απαιτήσεις υποδομών, εργαστηρίων και εκπαιδευτικών μέσων, αλλά με Σχολικές Δραστηριότητες που κλίνουν το μάτι στις ΜΚΟ, σε εθελοντές κ.λ.π. ευαγή ιδρύματα.
Συγκεκριμένα προτείνουν ένα πρόγραμμα σπουδών με μαθήματα γενικής παιδείας, προσανατολισμού και ειδικοτήτων (!) χωρίς απαιτήσεις υποδομών, εργαστηρίων και εκπαιδευτικών μέσων, αλλά με Σχολικές Δραστηριότητες που κλίνουν το μάτι στις ΜΚΟ, σε εθελοντές κ.λ.π. ευαγή ιδρύματα.
Η Α’ Τάξη των ΕΠΑΛ θα μπορούσε να αξιοποιηθεί δίνοντας ένα προεπαγγελματικό επίπεδο γνώσεων στους μαθητές προετοιμάζοντάς τους για τον τομέα που θα παρακολουθήσουν στη Β’ Τάξη.
Η επίτευξη αυτού του στόχου μπορεί να γίνει με τη διδασκαλία επαγγελματικών μαθημάτων και κατασκευών στο σχολικό εργαστήριο εισαγωγικών γνώσεων για κάθε Τομέα τα οποία να τα διδάσκονται υποχρεωτικά όλοι οι μαθητές και όχι όποιος θέλει! Με αυτό τον τρόπο οι γνώσεις αυτές προστίθενται στο μαθησιακό κεφάλαιο του μαθητή όποιο Τομέα και αν ακολουθήσει στη Β’ Τάξη ΕΠΑΛ.
Τα στοιχεία που διαθέτουμε μέχρι στιγμής στη Δυτική Ελλάδα και πανελλαδικά δείχνουν ότι θα έχουμε δραματική μείωση των εγγραφών στην Α΄ τάξη των ΕΠΑΛ. Τα αίτια είναι σαφή και συγκεκριμένα, όπως και οι συνέπειές τους.
Ένας πρώτος υπολογισμός του συναδέλφου Παναγιώτη Ντούλα αιρετού του ΠΥΣΔΕ Κορινθίας κάνει λόγο για τα εξής:
«Αν στα 300 από τα 392 ΕΠΑΛ χαθεί έστω κι’ ένα τμήμα από το νέο σύστημα (με τους Τομείς αντί για ειδικότητες στη Β Λυκείου), που είναι ένα πολύ μετριοπαθές νούμερο, τότε μιλάμε για 300×35 ώρες = 10.500 ώρες κερδισμένες για το Υπουργείο τον Σεπτέμβρη. Αυτό σημαίνει 10.500/ 20 = 525 καθηγητές κέρδος λογιστικά.
Σε αυτό το νούμερο πρέπει να προσθέσουμε:
α) Το κέρδος από όσα ολιγομελή κοπούν. Δεν ξέρω για αλλού αλλά στην Κορινθία αν από τα 7 ΕΠΑΛ (που είχαν όλα ολιγομελή) κοπεί μόνο 1 Τμήμα (μιλάω για 1 Τμήμα σε όλο τον Νομό ε;;;), τότε σε 58 ΠΥΣΔΕ θα έχουμε άλλους 100 καθηγητές κερδισμένους.
β) Το κέρδος από τους συγχωνευμένους Τομείς.... άλλοι 50×35=1750 ώρες/ 20 = περίπου 100 καθηγητές κερδισμένοι.
γ) Το κέρδος από την ευελιξία λόγω διεύρυνσης των αναθέσεων. Έτσι, ώρες που "χανόταν" από δω κι από κει θα μπορούν να γίνονται πλέον.
δ) Το κέρδος από τη διαταγή για τους ανεπαρκείς λόγω απουσιών που έβγαλε (να υπολογίζονται Γενάρη αντί για Μάη)»
Δηλαδή πάνω από 700 θέσεις καθηγητών στα ΕΠΑΛ θα χαθούν και μάλιστα χωρίς να ανοίξει «ρουθούνι...». Οι αυταπάτες τέλος, «έρχεται βαρύς χειμώνας…..»
Ο τελικός τους σχεδιασμός είναι για θεματικά ΕΠΑΛ μαθητείας «ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς» (δείτε την απάντηση την αν. Υπουργού εργασίας στη βουλή -κλικ εδώ- και στον σύνδεσμο http://educ-oaed.blogspot.gr/2016/08/erotisi-kke-epas-mytilinis.html ).
Στο επόμενο διάστημα θα βάλουν στο παιχνίδι και την αυτοδιοίκηση, που θα καλεστεί να στηρίξει τα όσα έχουν «διδάξει» τους τοπικούς «άρχοντες» οι κ.κ. Ράιχενμπαχ - Χούφτελ στις διάφορες ημερίδες και ξεναγήσεις τους, που καμάρωναν στις αναμνηστικές φωτο όλοι αυτοί, όπου τώρα θα καλεστούν να εφαρμόσουν τις μνημονιακές πολιτικές στην κατάρτιση και μαθητεία των γερμανικών πολυεθνικών!
Επιτείνεται έτσι η υπονόμευση των χειρωνακτικών επαγγελμάτων και της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, μετατρέποντας το ΕΠΑΛ σε ένα ακόμα λύκειο δεύτερης ευκαιρίας, ουδέτερο, έξω από την σημερινές ανάγκες της εποχής. Θέλουν οι θεσμικοί (δανειστές) την de facto υποβάθμιση του επιπέδου ειδίκευσης της επαγγελματικής στάθμης της νέας γενιάς τεχνικών, για την όλο και περισσότερο εξάρτηση της οικονομίας της χώρας, από τις πολυεθνικές βιομηχανικές εταιρείες της Ε.Ε. και των υπερατλαντικών συμφερόντων. Ο τόπος έχει ανάγκη από ειδικευμένους τεχνικούς του επισκευαστικού κλάδου, που χάνονται, αν θέλουμε την πραγματική ανόρθωση της οικονομίας της χώρας, για να σωθεί η νέα γενιά. Μόνο όταν υπάρξουν νέες θέσεις εργασίας στην πραγματική οικονομία έξω και πέρα από την κοροϊδία των πεντάμηνων κ.λ.π. προγραμμάτων, θα έχουμε ανάκαμψη εκτός του οικονομικό και στο κοινωνικό και ατομικό πεδίο, που τώρα όλα είναι καταθλιπτικά.
Στη Β΄ τάξη τα επιστημονικά πεδία (μαθήματα) των ειδικοτήτων του σημερινού ΕΠΑΛ μεταφέρονται-συρρικνώνονται στο πρόγραμμα σπουδών της Γ’ τάξης του ΕΠΑΛ, όπου θα λειτουργούν οι ειδικότητες σε αυτό το σ΄θντομο χρονικό διάστημα. Συγχωνεύονται έτσι όλες οι ειδικότητες του κάθε τομέα π.χ. Οχημάτων, Μηχανολογικών κατασκευών, Ψυκτικών, Θερμοϋδραυλικών, όπως επίσης στο Υγεία-πρόνοιας και Ευεξίας σε ένα τμήμα μόνο της Β’ τάξης σε κάθε ΕΠΑΛ. Με στόχο την δραστική μείωση των ωρών διδασκαλίας, που απαιτούνται για τις ειδικότητες, καθώς του περιορισμού των εργαστηριακών μαθήματα, μειώνοντας έτσι με πάνω από 700 θέσεις εκπαιδευτικών.
Θα έπρεπε η Β’ Τάξη των ΕΠΑΛ να έχει Τομείς που θα περιλαμβάνουν τις ειδικότητες εκείνες που έχουν κοινή βάση του γνωστικού πεδίου των τεχνολογικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε ένα πρώτο ευρύ στάδιο επαγγελματικών γνώσεων. Η ταύτιση αυτή προκύπτει αποκλειστικά και μόνο από την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των προγραμμάτων σπουδών των ειδικοτήτων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του κάθε επαγγέλματος.
Σε αντίθεση με αυτό που γίνεται τώρα από το υπουργείο παιδείας, δηλαδή μια απλή μέσου όρου «συγκόλληση» ειδικοτήτων στον τομέα, που οδηγεί όμως, σε απώλεια γνωστικών αντικειμένων και ειδικεύσεων. Συγχωνεύουν όλες τις κατευθύνσεις των ειδικοτήτων π.χ. ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί, πληροφορικής σε ένα τμήμα της Β΄ τάξης του τομέα ΕΠΑΛ.
Ο στόχος είναι να περιορίσουν τον αριθμό των μαθητών, που θα φοιτούσαν σε διαφορετικά τμήματα ανάλογα με την ειδικότητά τους, καταργώντας την αυτονομία κάθε ειδικότητας και τις εξειδικεύσεις της με γνώμονα τη μείωση θέσεων εκπαιδευτικών και των λειτουργικών εξόδων των σχολείων με την ταυτόχρονη ελάφρυνση του προϋπολογισμού.
Γ’ τάξη ΕΠΑΛ
Οι μαθητές/τριες μπορούν να επιλέξουν ειδικότητα στον τομέα που θα φοιτήσουν μόνο στη Γ’ ΕΠΑΛ. Οι εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές των μαθητών, ουσιαστικά μετατοπίζονται από την Β’ τάξη, που γίνονταν έως τώρα, στη Γ΄ τάξη ΕΠΑΛ. Ανοίγοντας το δρόμο του δεύτερου κύκλου (προαιρετικό) 4ο έτος μαθητείας, που θα παρέχεται απλήρωτη εργασία των μαθητών κυρίως στις ιδιωτικές επιχειρήσεις και δευτερευόντως σε όσες «επιβιώσουν» του δημόσιου τομέα.
Ταυτόχρονα το εύρος των πιστοποιούμενων επαγγελματικών ικανοτήτων που πρέπει να έχει κάθε πτυχιούχος ΕΠΑΛ προκειμένου να αναγνωριστεί ως επαγγελματίας τεχνικός επιπέδου 4 αφήνεται να το συμπληρώνουν οι δυνάμεις της αγοράς (!). Θέλουν με αυτό τον τρόπο να οδηγήσουν τον μεγαλύτερο μαθητικό πληθυσμό στην άτυπη κατάρτιση των ΣΕΚ και ας διακηρύσσουν ότι δεν θέλουν πρόωρη ειδίκευση.
Γι’ αυτό διατηρούν με εύσχημο τρόπο τις ΣΕΚ, θα λειτουργούν κυρίως στον ΟΑΕΔ και σε άλλους φορείς, αφού δεν μετατρέπονται σε μεταγυμνασιακά ΙΕΚ για ενήλικες (ευπαθών ομάδων), ώστε να κλείνουν τον δρόμο φοίτησης στην τυπική δευτεροβάθμια ΤΕΕ, που κοστίζει!!!
Γι’ αυτό διατηρούν με εύσχημο τρόπο τις ΣΕΚ, θα λειτουργούν κυρίως στον ΟΑΕΔ και σε άλλους φορείς, αφού δεν μετατρέπονται σε μεταγυμνασιακά ΙΕΚ για ενήλικες (ευπαθών ομάδων), ώστε να κλείνουν τον δρόμο φοίτησης στην τυπική δευτεροβάθμια ΤΕΕ, που κοστίζει!!!
Μόνο στη Γ΄ τάξη ΕΠΑΛ οι μαθητές/τριες θα παίρνουν ειδικότητα! Θα στερούνται όμως μέρος των ειδικότερων τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων. Λόγω του ότι η Β΄ τάξη, που θα παρακολουθήσουν δεν θα καλύπτει το σύνολο των ιδιαίτερων ειδικευμένων τεχνικών γνώσεων κάθε ειδικότητας με σαφές έλλειμμα στη βασική υποδομή στήριξης των επαγγελματικών γνώσεων που πρέπει να διδαχθούν στη Γ’ τάξη.
Πώς γίνεται λοιπόν να καλυφθούν σε τόσο σύντομο χρόνο διάστημα μιας τάξης, ο όγκος της ύλης των τεχνολογικών γνώσεων και δεξιοτήτων της βασικής υποδομής της ειδικότητας;
Ο χρόνος προσαρμογής των μαθητών/τριων απ’ ευθείας στον τομέα, χωρίς την μεσολάβηση κάποιων στοιχείων τεχνικών γνώσεων επαγγελματικών μαθημάτων του τομέα, στην Α’ τάξη θα είναι πολύ δύσκολος έως αξεπέραστος.
Ξεχνούν ορισμένοι ειδικοί ότι εδώ πρόκειται για εκπαιδευτική διαδικασία σε εργαστήρια πραγματικής εξάσκησης με μεγάλο βαθμό δυσκολίας και κινδύνους για τους μαθητές. Αυτά τα παιδαγωγικά δεδομένα κάθε ειδικότητας καθώς και η άρτια εργαστηριακή εκπαίδευση γιατί δεν λήφθηκαν υπόψη κατά την κατάρτιση του όποιου σχεδιασμού των ΕΠΑΛ; Ποιοι παράγοντες δεν επιτρέπουν την διαμόρφωση μιας άλλης πολιτικής στην ΤΕΕ;
Πώς γίνεται λοιπόν να καλυφθούν σε τόσο σύντομο χρόνο διάστημα μιας τάξης, ο όγκος της ύλης των τεχνολογικών γνώσεων και δεξιοτήτων της βασικής υποδομής της ειδικότητας;
Ο χρόνος προσαρμογής των μαθητών/τριων απ’ ευθείας στον τομέα, χωρίς την μεσολάβηση κάποιων στοιχείων τεχνικών γνώσεων επαγγελματικών μαθημάτων του τομέα, στην Α’ τάξη θα είναι πολύ δύσκολος έως αξεπέραστος.
Ξεχνούν ορισμένοι ειδικοί ότι εδώ πρόκειται για εκπαιδευτική διαδικασία σε εργαστήρια πραγματικής εξάσκησης με μεγάλο βαθμό δυσκολίας και κινδύνους για τους μαθητές. Αυτά τα παιδαγωγικά δεδομένα κάθε ειδικότητας καθώς και η άρτια εργαστηριακή εκπαίδευση γιατί δεν λήφθηκαν υπόψη κατά την κατάρτιση του όποιου σχεδιασμού των ΕΠΑΛ; Ποιοι παράγοντες δεν επιτρέπουν την διαμόρφωση μιας άλλης πολιτικής στην ΤΕΕ;
Το περιεχόμενο των ωρολογίων προγραμμάτων των ΕΠΑΛ οδηγούν στην ατεχνία και την ημιμάθεια, όσων θέλουν να αποκτήσουν μια ειδικότητα από το δημόσιο σύστημα ΤΕΕ.
Πως δικαιολογούν τις περιορισμένες ώρες επαγγελματικών και εργαστηριακών μαθημάτων ειδικοτήτων στο νέο πρόγραμμα των ΕΠΑΛ, που αντιστοιχούν στην πιστοποιήσει του συνόλου των επαγγελματικών ικανοτήτων των πτυχιούχων του 4ο επιπέδου επαγγελματικών προσόντων;
Επιδιώκεται η όλο και γρηγορότερα και με μικρότερο κόστος ενσωμάτωση των εργαζομένων μιας χρήσης (τύπου βίδας) στην αλυσίδα παραγωγής. Με πρόσκαιρες τεχνικές γνώσεις σε ένα ευέλικτο εργασιακό περιβάλλον, που συνεχώς θα αλλάζει σύμφωνα με τον ανταγωνισμό του πολυεθνικών. Με αποτέλεσμα δύσκολα να δούμε παιδιά από φτωχότερα στρώματα (αυτών που οικογένειές τους κατά κύριο λόγο έχουν χτυπηθεί από την οικονομική κρίση), να γίνονται πλέον πτυχιούχοι Πολυτεχνείου ή Πανεπιστημίων. Καταργείται ακόμα και η δυνατότητα (έστω και η ελάχιστη που υπήρχε), το παιδιών των ΕΠΑΛ να εισάγονται στα ΑΕΙ (!).
Αυστηροποιείται η ταξινόμηση της νέας γενιάς στα πρότυπα του δυικού Γερμανικού συστήματος με το επιχειρησιακό μοντέλο μαθητείας. Δεν δίνουν τσάμπα τα χρήματά τους οι βόρειοι «προτεστάντες», ξέρουν τι θέλουν! Παντού αμαθείς εξαρτημένους στην αγορά τους.
Αυστηροποιείται η ταξινόμηση της νέας γενιάς στα πρότυπα του δυικού Γερμανικού συστήματος με το επιχειρησιακό μοντέλο μαθητείας. Δεν δίνουν τσάμπα τα χρήματά τους οι βόρειοι «προτεστάντες», ξέρουν τι θέλουν! Παντού αμαθείς εξαρτημένους στην αγορά τους.
Έτσι θα οδηγηθούμε μοιραίως στη συρρίκνωση των δημόσιων εκπαιδευτικών δομών παροχής αναβαθμισμένης επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ουσιαστικά η απόκτηση επαγγελματικής ειδικότητας και ειδίκευσης δεν θα γίνεται εντός του ΕΠΑΛ, αλλά σε δομές άτυπης κατάρτισης και στην απλήρωτη μαθητεία στις πολυεθνικές επιχειρήσεις. Τα ΕΠΑΛ θα μετατραπούν σε δίχρονα εκπαιδευτήρια αν πάρουμε υπόψη μας και τις μέχρι τώρα εγγραφές στην Α’ τάξη των μαθητών Γ/σίων. Θέλουν οι εταίροι το αγαθό της μόρφωσης αντι υποχρέωσης του κράτους να μετατραπεί σε ατομική υποχρέωση….
Στην Αιτωλοακαρνανία ο νέος σχεδιασμός για συρρίκνωσης των σχολείων περιλαμβάνει μέχρι στιγμής την κατάργηση του τομέα «Δομικών έργων, Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού σχεδίου» του 1ου ΕΠΑΛ Μεσολογγίου και την μεταφορά του στο 2ο ΕΠΑΛ Αγρινίου!
Αποτέλεσμα οι μαθητές των επαρχιών Μεσολογγίου, Ναυπάκτου θα διανύουν καθημερινά μια τεράστια απόσταση 70 χιλ. για να φοιτούν στην μοναδική ειδικότητα στο Αγρίνιο.
Στον σχεδιασμό του υπουργείου προφανώς διαφεύγει το γεγονός ότι βρίσκονται σε εξέλιξη τεράστια εργοταξιακά έργα, τόσο στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας όσο και της Ηπείρου με τη δυνατότητα δραστηριοποίησης των πτυχιούχων αυτής της ειδικότητας στον τομέα αυτόν! Καταργούν επίσης την ειδικότητα πληροφορικής από τα ΕΠΑΛ Αμφιλοχίας, Βόνιτσας, Κατοχής, Καινουργίου και Μακρυνείας χωρίς λόγο.
Ήδη τα περιφερειακά ΕΠΑΛ στο νομό Αιτωλ/νίας και πανελλαδικά έχουν μπει στο μάτι του κυκλώνα λόγω των προαπαιτούμενων του 3ου μνημονίου, που ψήφισαν (222 βουλευτές) στις 13 Αυγούστου 2015 (ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ΝΔ, ΠΟΤΑΜΙ, ΠΑΣΟΚ), με ότι αυτό συνεπάγεται για τους μαθητές και τους γονείς τους, καθώς και για τους εκπαιδευτικούς.
Η μείωση των θέσεων εργασίας φέρουν γκρίνια….
Οι συγχωνεύσεις των τομέων στη Β’ τάξη, έγιναν κύρια να αποδυναμωθούν οι τεχνικές ειδικότητες, ως οι περισσότερο κοστοβόρες, ώστε να δικαιολογηθεί (πολιτικά) στη συνέχεια το κλείσιμο των ΕΠΑΛ με το επιχείρημα ότι δεν θα υπάρχουν μαθητές να φοιτήσουν. Άλλωστε οι μαθητές και οι γονείς τους, νοιώθουν τα αδιέξοδα είτε για ανώτερες σπουδές είτε της ανύπαρκτης αγοράς εργασίας και θα προτιμούν τις άτυπες δομές κατάρτισης (ταχύρυθμα προγράμματα) για το ισχνό επίδομα που θα δίδεται ως κίνητρο για το «ροκάνισμα» του ΕΣΠΑ από τους ειδικούς των προγραμμάτων αυτών.
Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για τον κλάδο των εκπαιδευτικών είναι η «αθλιότητα της κρίσης» που θα δημιουργήσει τάσεις “αλληλοφαγώματος”, με συναδέλφους, κλάδων, ειδικοτήτων ή και σχολείων ολόκληρα να παλεύουν μίζερα για ένα κομμάτι μιας όλο και μικρότερης πίτας που απομένει. Οι «μικροί εμφύλιοι» που προκύπτουν, ούτως ή άλλως, από τον καταμερισμό αναθέσεων, φέτος θα είναι πιο οξυμμένοι γι’ αυτό πρέπει να αποφευχθούν στο εσωτερικό του κλάδου. Αντίθετα πρέπει να προβάλουν οι ΕΛΜΕ και ΟΛΜΕ ως εκπαιδευτικό κίνημα «κανένα κλείσιμο τμήματος των ΕΠΑΛ - αλλαγή των ελαχίστων και μέγιστων ορίων μαθητών κ.α.». Οι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών είναι το αντίπαλο δέος στην μνημονιακή πολιτική του υπουργείου παιδείας, που κάθε φορά μεταθέτει τους αναγκαίους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών στο απώτερο μέλλον….
Κατάρτιση και Μαθητεία: Νέος εργασιακός μεσαίωνας
Με βάση το ν. 4386, το ΕΣΠΑ 2014-2020 και τα παραδοτέα του 3ου μνημονίου, υιοθετείται η λογική ενιαιοποίησης του χώρου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης, προς όφελος της κατάρτισης-μαθητείας και της διασφάλισης «μεγαλύτερης συμμετοχής των εργοδοτών» στον καθορισμό των προγραμμάτων σπουδών.
Διατηρείτε λοιπόν το σύνολο των δομών της άτυπης κατάρτισης (Διαμαντοπούλου-Αρβανιτόπουλου), αφού τα 300 εκ. ευρώ, που είναι δεσμευμένα στα ειδικά ταμεία της δια βίου μάθησης της ΕΕ, προορίζονται για τη μαθητεία των ΣΕΚ- ΙΕΚ μετά το Γ/σιο, που θα καταργούσαν οι συναγωνιστές του ΣΥΡΙΖΑ! Τα ΕΠΑΛ και οι εκπαιδευτικοί παραδίδονται στη δίνη των μνημονίων και στην άτυπη κατάρτιση ΣΕΚ και ΙΕΚ που θα προωθείται όλο και ο περισσότερος μαθητικός πληθυσμός (χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα).
Καθορίζονται δύο κύκλοι σπουδών στα ΕΠΑΛ (για όσα παραμείνουν). Ο «δευτεροβάθμιος», ίσως διάρκειας 3 χρόνων, που ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και το κατ’ όνομα προαιρετικό «μεταλυκειακό 4ο έτος – τάξη μαθητείας» που ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Μαζί και με την παράταση λειτουργίας των ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ συνθέτουν ένα πλούσιο πεδίο παιδικής απλήρωτης εργασίας, μιας νέας σκλαβιάς γυρίζοντάς μας στις αρχές του 19ου αιώνα με τα καλφούδια - τους βοηθούς - του μάστορα, για όλες τις δουλειές!
Τα μνημόνια οδηγούν, τη νέα γενιά μέσω της μαθητείας με βίαιο τρόπο βορά στις επιχειρήσεις, ως δήθεν… μαθητευόμενο εργατικό προσωπικό. Να μαθητεύσουν δηλαδή στις κακοπληρωμένες, ελαστικές εργασιακές σχέσεις, στην υπακοή και την ανακύκλωση της ανεργίας. Να πάρουν ουσιαστικά τις θέσεις των «παλιών», με περισσότερα δικαιώματα, εργαζόμενων γονιών τους. Να σπουδάζουν ότι θέλει ο εργοδότης, επιχειρώντας μια βαθύτερη μορφωτική λοβοτομή στα παιδιά των πιο φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Αυτό το μέλλον προετοιμάζουν για την κοινωνία!
Ο κατακερματισμός των δομών της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, υπηρετούν την μαθητεία της ημιμάθειας, της ευελιξίας στην εργασία, τα ατομικά προσόντα (πιστωτικές μονάδες), και η αναζήτηση της όποιας απασχόλησης των νέων (των 360 ευρώ) να γίνεται με πιστοποίηση προσόντων από ιδιωτικούς φορείς δια μέσου του ΕΟΠΠΕΠ, καταργώντας τα πτυχία και τα επαγγελματικά δικαιώματα.
Δυστυχώς με όλα αυτά έρχεται η συρρίκνωση της δημόσιας ΤΕΕ. Στο άμεσο μέλλον θα έχουμε απολύσεις εκπαιδευτικού προσωπικού. Θα δούμε την παραχώρηση των τεράστιων δημόσιων υποδομών (διδακτηρίων και εργαστηρίων) σε ιδιώτες με ΣΔΙΤ. Αρμοδιότητα πλέον των Περιφερειακών Επιτροπών Επαγγελματικής Εκπ/σης και Κατάρτισης, που «αναβαθμίστηκαν» πρόσφατα για τον σκοπό αυτό, με το άρθρο 66 του Ν. 4386/2016 που αντικατέστησε το άρθρο 8 του ν. 4186/2013 (Α΄193) και είναι πλέον ισχύ.
Για να συνοψίσουμε.
Η ΤΕΕ βιώνει τον αργό της θάνατο και θα συνεχίσει να πνέει τα λοίσθια όσο η ίδια δεν προσφέρει ουσιαστική επαγγελματική εκπαίδευση και όσο η γενική παιδεία είναι κι αυτή ανάξια του ονόματός της. Παρά μόνο χορηγούν και οι δύο – σε έναν μεγάλο βαθμό, τίτλους σπουδών χωρίς αντίκρισμα σε γνώσεις και «ήθος» και χωρίς σύνδεση με τις ανάγκες «του λαού και του τόπου».
Tα ιδιωτικά κολέγια το νέο εκπαιδευτικό τοπίο;
Μετά την «σφαγή των αμνών» των πανελλαδικών εξετάσεων (έμειναν εκτός 30 χιλ. παιδιά) η ιδιωτικοποίηση ως βασική συνιστώσα των αναδιαρθρώσεων θα ενισχύεται. Θα δούμε στο άμεσο διάστημα και κλείσιμο σχολών και τμημάτων των ΑΕΙ και ΤΕΙ και κυρίως των διάσπαρτων τμημάτων της περιφέρειας. Κυρίως όλων αυτών που η χρηματοδότησής τους από διάφορα προγράμματα, λήγει. Ενώ το (φιλέτο) με τα επαγγελματικά δικαιώματά του 6ου επιπέδου, που ανήκουν για τους αποφοίτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία πρόσφατα δόθηκαν και στα ιδιωτικά κολέγια, με την παρέμβαση της Ε.Ε. του ΣΤΕ και της νομοθετικής εξουσίας. Συνεπώς οι εξετάσεις που θα καταργηθούν (άμεσα) για ειδικότητες χαμηλών προσδοκιών με αρχή στα ΑΤΕΙ, θα είναι δώρο άδωρο, αφού πολλές οικογένειες ήδη θα έχουν οδηγηθεί στα κολέγια με κρατική αναγνώριση της επαγγελματικής τους καριέρας. Τα προωθούν σκανδαλωδώς οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές στην Ευρώπη και οι σοσιαλιστές ουραγοί τους με αντάλλαγμα κάποια αργύρια… από την «προδοσία των προσδοκιών ενός ολόκληρου λαού».
Δεν πείθουν κανέναν εκπαιδευτικό και καλοπροαίρετο πολίτη αυτής της χώρας, ότι όλο αυτό το «ράβε ξήλωνε» του κ. Φίλη είναι οι εκπαιδευτικές αλλαγές που αγωνιζόμαστε και θέλουμε να γίνουν στη Δημόσια τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση. Είναι γνωστό το «μπάχαλο» με τις αναθέσεις, τα νέα ωράρια, ακόμη κι οι περικοπές μισθών, κ.ά. που βιώνουν οι εκπαιδευτική στην Ελληνική εκπαίδευση!
Η δημόσια Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση ή που θα στηρίζεται σε αντίστοιχους τομείς της οικονομίας που απαιτούνται για να ανασάνει η χώρα, για να παράγει και να θρέφει το λαό της, ή θα υπηρετεί την απλήρωτη μαθητεία των πολυεθνικών που προωθείται από την γερμανική ΕΕ δια του κ. Ράιχενμπαχ, χωρίς εθνικό σχεδιασμό. Σε αντίθεση από τα όσα πράττουν η μνημονιακές κυβερνήσεις.
Ήδη το ελληνογερμανικό επιμελητήριο, υλοποιεί σε πρώτη φάση στον ΟΑΕΔ (βλέπε πειραματικές ΣΕΚ) προγράμματα εξαντλητικής εργασίας των νέων στον τουριστικό τομέα σε ξενοδοχεία κυρίως γερμανικών συμφερόντων με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «μαθητεία» απόκτηση επαγγελματικών εμπειριών!
Συνεπώς σε τι διαφέρει στη φιλοσοφία το σημερινό ΕΠΑΛ του κ. Φίλη, από το όντως κακό και καταδικαστέο πλαίσιο της ΤΕΕ των Διαμαντοπούλου-Αρβανιτόπουλου-Λοβέρδου, όπου σήμερα τα υπερασπίζονται με θέρμη και κάποιοι που πλήρωσαν και προσωπικά το μάρμαρο της διαθεσιμότητας;
Εμείς καλούμε όσο είναι νωρίς τους μαθητές τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να στηρίξουν σε κάθε γειτονιά το σχολείο τους με τα τμήματά του όλα, αλώβητα όπως κατάφεραν η δουλειά και οι αγώνες όλων μας να δημιουργήσουμε και να στηρίξουμε αυτά τα χρόνια. Χρέος του υπουργείου Παιδείας είναι να δίνει ίσες ευκαιρίες στους μαθητές και όχι να βάζει όλο και νέα εμπόδια στις ήδη λαβωμένες ελπίδες τους να κερδίσουν την μόρφωσή τους.
Ας απαντήσει ο καθένας από μόνος του και να διερωτηθεί για τα παραπάνω και στο βασικότερο ποιους απορροφά το σύστημα και ποιους απορρίπτει ρίχνοντάς τους στην φωτιά…
Όλοι θα κριθούμε για μια ακόμη φορά (συλλογικά και ατομικά) στο αμέσως επόμενο διάστημα…
*Ο Κώστας Διον. Κορδάτος είναι Καθηγητής Μηχανολόγος στο ΕΠΑΛ Καινουργίου του Δήμου Αγρινίου, μέλος της Αγωνιστικής Ενότητας Καθηγητών για παρέμβαση στο ΠΥΣΔΕ Αιτωλ/νίας και στη Δυτική Ελλάδα, π. Πρόεδρος Γ’ ΕΛΜΕ Αθήνας και της Β’ ΕΛΜΕ Αιτωλ/νίας. Σήμερα είναι Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Τεχνολόγων Εκπ/κών Εργαστηριακών Μαθημάτων (ΠΕΤΕΕΜ), κλαδικού εκπαιδευτικού σωματείου, Πτυχιούχων ΣΕΛΕΤΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι αντίστοιχα της ανάρτησης και να μην θίγουν την προσωπικότητα κανενός πολίτη.
Ευχαριστώ για τη Συμμετοχή